Upaya Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Kelas I Dengan Media Pembelajaran Kahoot pada Materi Membandingkan Bilangan di UPTD SD Negeri Gili Barat Kamal
DOI:
https://doi.org/10.56480/insancendekia.v1i4.1197Abstract View:
33PDF downloads:
21Keywords:
Student engagement, Kahoot learning media, Comparing numbers, Elementary educationAbstract
This study aims to improve the learning engagement of first-grade students at UPTD SD Negeri Gili Barat, Kamal District, by using Kahoot as a learning media for the topic of comparing numbers. Student engagement is a key factor in achieving optimal learning outcomes, especially at the elementary school level. The method used in this study is a quasi-experiment, involving 20 students as the subjects of the research. Data were collected through observation sheets and questionnaires designed to measure the level of student engagement and motivation during the learning process. The results of the study show a significant improvement in student engagement, where the average engagement rate before the use of Kahoot was 60%, and after the application of this media, it increased to 85%. Additionally, 90% of the students reported that they felt happy and motivated when using Kahoot. This study recommends that teachers consider using educational technology such as Kahoot in basic education to enhance student engagement and learning outcomes.
References
Asri, A. (2020). Pendidikan dan Teknologi: Membangun Generasi Cerdas. Jakarta: Penerbit Pendidikan.
Dewimarni, S., Ulhusna, M., & Marhayati, L. (2022). Penerapan Aplikasi Kahoot pada Mata Pelajaran Matematika untuk Meningkatkan Motivasi dan Minat Belajar Siswa Dikelas VII SMP Negeri 38 Padang. J-ABDI: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 1(8), 1935-1940.
Fitriana, N. (2023). Peningkatan keaktifan peserta didik melalui media persentasi classpoint dan game edukasi (quizizz & kahoot) pada pembelajaran kimia. ACTION: Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas Dan Sekolah, 3(1), 35-41.
Hamdani, H. (2016). Strategi Pembelajaran. Bandung: Penerbit Remaja Rosdakarya.
Husaini, M. F. A., & Gustiana, E. (2024). Penerapan Media Pembelajaran Kahoot untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Informatika di MTsN 9 Kuningan Kelas VII. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(5), 5724-5730.
Masyrufin, A. (2022). Pengembangan Game Kahoot Sebagai Media Evaluasi Hasil Belajar Siswa. Edutech: Jurnal Inovasi Pendidikan Berbantuan Teknologi, 2(1), 63-73.
Perdana, I., Saragi, R. E. S., & Aribowo, E. K. (2020). Persepsi siswa terhadap pemanfaatan media kahoot dalam pembelajaran bahasa indonesia. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(2), 290-306.
Purnamasari, W., Hala, Y., & Fatmawati, F. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Kahoot dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas XI MIPA 4. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran, 5(3), 424-429.
Puspitasari, D., Ulfah, M., Ramadhan, I., & Wijayati, Y. F. D. R. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) dengan Media Games Dadu dan Kahoot terhadap Hasil Belajar. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 4(1), 135-148.
Rahmah, N., Hartono, H., & Nurlinda, N. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Interaktif Kahoot dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas XI Biologi 1 SMA Negeri 5 Soppeng. JURNAL PEMIKIRAN DAN PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN, 5(3), 436-441.
Rukmana, R., Wakhyudin, H., Nuruliarsih, N., & Azizah, M. (2024). Memperkuat Literasi Teknologi melalui Pembelajaran Interaktif dengan Menggunakan Media Kahoot di Kelas V Sekolah Dasar. Madaniya, 5(3), 790-796.
Safitri, E., Setiawan, A., & Darmayanti, R. (2023). Eksperimentasi Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Kahoot Terhadap Kepercayaan Diri Dan Prestasi Belajar. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 1(2), 57-61.
Sari, N. (2019). Metode Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Penerbit Universitas Pendidikan.
Sembiring, E. H. B., & Listiani, T. (2023). Game Based Learning Berbantuan Kahoot! dalam Mendorong Keaktifan Siswa pada Pembelajaran Matematika. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 26-40.
Supriyadi, A. (2021). "Penggunaan Kahoot dalam Pembelajaran". Jurnal Teknologi Pendidikan, 15(2), 45-56.
Wahyudi, M. H. (2023). Penggunaan Kahoot Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Menengah Pertama Pada Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. JISHUM: Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 2(2), 179-194.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sri Mei Astutik, Kusmiyati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.